W ramach realizacji rządowego Programu „Aktywna Tablica”, nasza szkoła została wyposażona w nowoczesne narzędzia i oprogramowanie, które aktywnie wspierają proces dydaktyczny, rozwój kompetencji kluczowych uczniów oraz indywidualizację pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE). Poniżej przedstawiamy wybrane dobre praktyki, które realizujemy z wykorzystaniem zakupionych pomocy.
- Zajęcia rewalidacyjne z wykorzystaniem Escape Roomu SPE (klasy 1-3)
Cel: rozwijanie kompetencji społecznych, logicznego myślenia i współpracy.
Opis praktyki:
Podczas zajęć rewalidacyjnych nauczyciele korzystają z zestawu „Escape Room SPE”. Uczniowie rozwiązują zadania w formie zagadek logicznych, które angażują różne zmysły, rozwijają koncentrację, percepcję wzrokowo-słuchową oraz umiejętności społeczne. Dzieci pracują w parach lub małych grupach, co zwiększa ich zaangażowanie i motywację.
- Zajęcia indywidualne i grupowe z wykorzystaniem podłogi interaktywnej FunFlor
Cel: terapia SI, integracja grupy, rozwój motoryki dużej i koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Opis praktyki:
Podłoga interaktywna FunFlor jest wykorzystywana zarówno podczas indywidualnych zajęć terapeutycznych, jak i w pracy z całą klasą. Szczególnie efektywnie wspiera dzieci z trudnościami sensorycznymi i ADHD. Uczniowie wykonują ćwiczenia ruchowe w interaktywnym środowisku – gry i animacje wzbudzają entuzjazm i ułatwiają naukę przez zabawę.
- Zajęcia rozwijające pamięć i koncentrację – MTalent „Koncentracja i Pamięć”
Cel: wspomaganie dzieci z trudnościami w skupieniu uwagi.
Opis praktyki:
Dzięki interaktywnemu programowi M Talent – Koncentracja i Pamięć, uczniowie pracują na laptopach i monitorze interaktywnym, wykonując ćwiczenia dostosowane do ich potrzeb. Program jest stosowany podczas zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i dydaktyczno-wyrównawczych.
- Rozwijanie percepcji wzrokowej z MTalent – klasy 1-3 i uczniowie SPE
Cel: wspieranie analizy i syntezy wzrokowej.
Opis praktyki:
Zestaw MTalent – Percepcja wzrokowa pozwala na skuteczne wsparcie uczniów mających trudności w rozpoznawaniu kształtów, liter, wzorów. Ćwiczenia są atrakcyjne wizualnie, zróżnicowane i dostępne zarówno dla dzieci młodszych, jak i starszych. Program jest chętnie wykorzystywany na monitorze interaktywnym podczas zajęć rewalidacyjnych.
- Zajęcia z zakresu wychowania i profilaktyki z Eduterapeutica Lux
Cel: rozwiązywanie problemów wychowawczych i wzmacnianie kompetencji emocjonalno-społecznych.
Opis praktyki:
Z programów multimedialnych Eduterapeutica Lux – Problemy wychowawcze korzystają nauczyciele i pedagodzy szkolni. Uczniowie oglądają filmy edukacyjne i analizują sytuacje problemowe. Scenariusze lekcji uwzględniają elementy pracy w grupie, burzy mózgów i ćwiczeń dramowych.
🔧 6. Wykorzystanie monitora interaktywnego i laptopa w codziennej pracy dydaktycznej
Cel: zwiększenie atrakcyjności lekcji, aktywizacja uczniów.
Opis praktyki:
Monitor interaktywny i laptop są stałym elementem zajęć w wielu klasach. Dzięki nim nauczyciele korzystają z nowoczesnych narzędzi – prezentacji, quizów, interaktywnych map myśli, filmów edukacyjnych. Uczniowie mają możliwość aktywnego udziału w lekcji, co wpływa na większe zaangażowanie i efektywność nauczania.
Podsumowanie
Dzięki udziałowi w Programie „Aktywna Tablica”, nasza szkoła zyskała nowoczesne narzędzia, które realnie wspierają rozwój uczniów i ułatwiają pracę nauczycielom. Dobre praktyki prezentowane powyżej stanowią tylko część możliwości, jakie oferuje nowoczesna edukacja.

