W świecie emocji – uczę się rozumieć siebie i innych – scenariusz zajęć rewalidaycjnych

Temat: „W świecie emocji – uczę się rozumieć siebie i innych” – Zabawy rozwijające z wykorzystaniem interaktywnej podłogi – rozpoznawanie emocji.
Czas trwania: 60 minut
Grupa docelowa: uczeń z zespołem Aspergera, klasy 4-8
Typ zajęć: indywidualne, rewalidacyjne
Narzędzia:

  • Escape Room SPE dla klas 4–8
  • FunFlor – podłoga interaktywna
  • laptop + monitor interaktywny
  • MTalent „Będzie dobrze!” (moduł: emocje)

Cele ogólne:

  • Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji
  • Ćwiczenie umiejętności społecznych: empatii, komunikacji, przewidywania skutków zachowań
  • Wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa i sprawczości

Cele operacyjne (uczeń potrafi):

  • nazwać emocje widoczne na obrazkach i w sytuacjach
  • dobrać adekwatną reakcję w sytuacji społecznej
  • współpracować z prowadzącym przy rozwiązywaniu zagadek
  • radzić sobie z napięciem przez ruch i zabawę

Przebieg zajęć:

  1. Powitanie i wprowadzenie (10 min)
    • Rozmowa wstępna na temat emocji (pomoc: karty emocji, krótki quiz na monitorze interaktywnym z MTalent)
    • Rozpoznawanie min i gestów – ćwiczenie z programu „Będzie dobrze!”
  2. Escape Room – 3 zadania emocjonalne (25 min)
    • Uczeń rozwiązuje proste zagadki z emocjami (np. „Znajdź drogę do pokoju spokoju”, „Dopasuj emocję do sytuacji”)
    • Po każdej zagadce krótka rozmowa – jak się czułby bohater, jak byś się zachował?
  3. FunFlor – rozładuj napięcie! (15 min)
    • Gry ruchowe
    • Zabawy, które pomagają odreagować napięcie i ćwiczyć koordynację
  4. Podsumowanie (10 min)
    • Co nowego dziś odkryłeś? Jakie emocje najtrudniej rozpoznać?
    • Stworzenie „mapy emocji” – zapis najważniejszych emocji dnia na monitorze

Accessibility