Temat: „W świecie emocji – uczę się rozumieć siebie i innych” – Zabawy rozwijające z wykorzystaniem interaktywnej podłogi – rozpoznawanie emocji.
Czas trwania: 60 minut
Grupa docelowa: uczeń z zespołem Aspergera, klasy 4-8
Typ zajęć: indywidualne, rewalidacyjne
Narzędzia:
- Escape Room SPE dla klas 4–8
- FunFlor – podłoga interaktywna
- laptop + monitor interaktywny
- MTalent „Będzie dobrze!” (moduł: emocje)
Cele ogólne:
- Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji
- Ćwiczenie umiejętności społecznych: empatii, komunikacji, przewidywania skutków zachowań
- Wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa i sprawczości
Cele operacyjne (uczeń potrafi):
- nazwać emocje widoczne na obrazkach i w sytuacjach
- dobrać adekwatną reakcję w sytuacji społecznej
- współpracować z prowadzącym przy rozwiązywaniu zagadek
- radzić sobie z napięciem przez ruch i zabawę
Przebieg zajęć:
- Powitanie i wprowadzenie (10 min)
- Rozmowa wstępna na temat emocji (pomoc: karty emocji, krótki quiz na monitorze interaktywnym z MTalent)
- Rozpoznawanie min i gestów – ćwiczenie z programu „Będzie dobrze!”
- Escape Room – 3 zadania emocjonalne (25 min)
- Uczeń rozwiązuje proste zagadki z emocjami (np. „Znajdź drogę do pokoju spokoju”, „Dopasuj emocję do sytuacji”)
- Po każdej zagadce krótka rozmowa – jak się czułby bohater, jak byś się zachował?
- FunFlor – rozładuj napięcie! (15 min)
- Gry ruchowe
- Zabawy, które pomagają odreagować napięcie i ćwiczyć koordynację
- Podsumowanie (10 min)
- Co nowego dziś odkryłeś? Jakie emocje najtrudniej rozpoznać?
- Stworzenie „mapy emocji” – zapis najważniejszych emocji dnia na monitorze

