Trenujemy pamięć i koncentrację – scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych

Temat: „Trenujemy pamięć i koncentrację”
Czas trwania: 45 minut
Grupa docelowa: uczniowie klasy 2 z trudnościami w koncentracji uwagi
Typ zajęć: grupowe (3–5 uczniów)
Narzędzia:

  • MTalent „Koncentracja i pamięć”
  • laptop + monitor interaktywny
  • zestaw „Harmonijny rozwój”
  • elementy ruchowe z FunFlor

Cele ogólne:

  • Rozwijanie koncentracji uwagi, pamięci krótkotrwałej i logicznego myślenia
  • Kształtowanie umiejętności pracy w małej grupie
  • Wzmacnianie pozytywnej motywacji do nauki

Cele operacyjne (uczeń potrafi):

  • zapamiętać ciąg 3–5 elementów
  • skupić uwagę na zadaniu przez min. 5 minut
  • rozpoznać i poprawić własny błąd
  • współdziałać w grupie i przestrzegać reguł

Przebieg zajęć:

  1. Rozgrzewka mózgu (10 min)
    • Krótkie ćwiczenia ruchowe z FunFlor
    • Gra z zestawu „Harmonijny rozwój” – znajdź 5 różnic
  2. Praca z MTalent (20 min)
    • Uczniowie pracują w parach przy laptopach/monitorze
    • Ćwiczenia na pamięć sekwencyjną i koncentrację uwagi
    • Rywalizacja: kto szybciej i dokładniej ułoży wzór?
  3. Zabawa utrwalająca (10 min)
    • Gra „Złap i zapamiętaj” – nauczyciel pokazuje 5 obrazków, uczniowie muszą je odtworzyć
    • Ruchowa powtórka: każda emocja = inny ruch (np. radość = skok, złość = tupnięcie)
  4. Podsumowanie (5 min)
    • Jak ci poszło? Co było trudne? Co ci się podobało najbardziej?
    • Wklejenie „gwiazdek sukcesu” do dzienniczka ucznia

Accessibility