WARSZTATY MATEMATYCZNO-SZACHOWE – Pani Małgorzata Czech
W zajęciach matematyczno – szachowych w roku szkolnym 2019/2020 bierze udział 10 uczniów z klasy I. W tym roku rozpoczęli oni przygodę z tą dyscypliną sportu.
W październiku dzieci zostały wprowadzone w magiczny świat szachów. Nauczyciel już od pierwszych zajęć starał się zarazić dzieci królewską grą i odpowiedzieć na pytania co daje gra w szachy i dlaczego warto w nią grać, a opowiadane legendy i historie królewskiej gry utwierdzały w przekonaniu, że warto grać w szachy.
Dzieci poznały cechy szachownicy, układ pól. Linie poziome, pionowe i skośne przestały być dla dzieci zagadką – wiedza szachowa w naturalny sposób przeplatała się z treściami matematycznymi.
Król i Wieża to figury, którym poświęcone były zajęcia w październiku. Aby łatwiej było zapamiętać ruchy tych bierek, dzieci nauczyły się wierszyków rymowanek na pamięć. Dzieci poczuły władzę królewską, zakładając podczas zadań szachowych złotą koronę. Wreszcie przyszedł czas na pojedynek. Zawodnicy usiedli w parach naprzeciwko siebie, otrzymali szachownicę i dwa króle – białego i czarnego. Zabawa polegała na tym, aby jak najszybciej dojść na pole zajmowane przez króla przeciwnika , pamiętając również o zasadzie, że „król do króla się nie przytula”. Radości było dużo, czasu zdecydowanie za mało.
WARSZTATY MATEMATYCZNO-SZACHOWE – Pani Małgorzata Michalczyk
W zajęciach matematyczno-szachowych biorą udział uczniowie, którzy przez ostatnie dwa lata uczestniczyli w naszej szkole w zajęciach szachowych prowadzonych z ramienia Polskiego Związku Szachowego. Obecnie dzieci doskonalą swoje umiejętności gry w szachy ze szczególnym zwróceniem uwagi na rozwój kompetencji matematycznych.
W październiku uczniowie przypominali sobie wiedzę nabytą w poprzednich latach nauki. Wspólnymi siłami z pomocą nauczyciela prowadzącego zajęcia stworzyli grę matematyczno-szachową z elementami geometrii oraz przygotowywali pomoce i plansze do planowanego w szkole Święta Tabliczki Mnożenia stanowiącego podsumowanie październikowych zajęć matematycznych.