ZAJĘCIA PRZYRODNICZO-EKOLOGICZNE – Pani Dorota Skalik
W styczniu na zajęciach przyrodniczo – ekologicznych dla kIas I – III prowadzonych metodą eksperymentu, uczniowie wzięli ,, las pod lupę ‘’ oraz poszerzyli wiedzę o wiadomości związane z biegiem rzeki. Dzieci miały okazję wsłuchać się w dźwięki jakie wydaje przyroda, a przy okazji zgłębiły wiedzę z anatomii, sprawdzając budowę ucha i jego działanie.
Na zajęciach wyrównawczych uczniowie poszerzali wiadomości na temat wody, szukając odpowiedzi na pytania: czy bez wody da się żyć? dlaczego należy ją oszczędzać?
ZAJĘCIA PRZYRODNICZO-EKOLOGICZNE – Pani Elwira Jędrecka
Styczeń to kolejny miesiąc, który upłynął uczestnikom zajęć przyrodniczo-ekologicznych na eksperymentach. W czasie ferii zimowych uczniowie Szkoły Podstawowej nr 3 w Blachowni, pod opieką Pani Elwiry Jędreckiej, przeprowadzili szereg doświadczeń z wykorzystaniem produktów spożywczych.
Doświadczenie : Mała czarna.
Na zajęciach uczniowie mieli możliwość obserwować, a także wykonać doświadczenie mała czarna, zwane też zegarem jodowym. Jest to doświadczenie często prezentowane na pokazach chemicznych. Proste w wykonaniu i nie wymagające trudnodostępnych substancji chemicznych, zapewnia ciekawy efekt wizualny.
Na przykładzie tego doświadczenia uczniowie mogli zapoznać się z tak zwanymi reakcjami zegarowymi, które polegają na sprzężeniu dwóch równoległych reakcji: szybkiej i powolnej. Efektem jest zmiana barwy roztworu z białej-mętnej na granatową, zachodzącą gwałtownie po pewnym czasie. Przy okazji tego doświadczenia uczniowie mogli dowiedzieć się więcej o jednej z substancji biorących udział w reakcji czyli kwasie askorbinowym – witaminie C.
Doświadczenie: Dlaczego ciasto rośnie? Proces chemiczny pieczenia.
W trakcie przeprowadzenia tego doświadczenia połączyliśmy przyjemne z pożytecznym J Uczniowie mogli samodzielnie zrobić zaczyn do ciasta drożdżowego. Następnie obserwowali jak zaczyn rośnie i pojawiają się bąbelki gazu. Po połączeniu go z innymi składnikami i wyrobieniu, ciasto zostało upieczone, a uczniowie mieli możliwość analizy struktury ciasta. Ponadto uczestnicy zajęć dokonali porównania struktury ciasta drożdżowego i ciasta ucieranego (z proszkiem do pieczenia).
Dzięki przeprowadzonemu doświadczeniu uczniowie dowiedzieli się dlaczego ciasto rośnie, poznali pojęcia fermentacja drożdży i rozkład sody oczyszczonej do tlenku węgla (IV), oraz fakty związane z hodowla dzikich drożdży. Mieli także możliwość spróbować ciasta, które sami przygotowali.
Doświadczenia z Colą.
Wykonanie doświadczenia poprzedziło zastosowanie metody aktywizującej w postaci burzy mózgów, która miała na celu zebranie wszystkich informacji (zarówno faktów, jak i mitów) na temat lubianego przez wszystkich napoju gazowanego, jakim jest coca cola.
Wśród najpowszechniejszych faktów, wymienione zostały: właściwości lecznicze przy bólach brzucha, bardzo duża zawartość cukru (w celu uzyskania zawartości cukru w szklance coca coli, uczniowie wykonali obliczenia matematyczne, wykorzystując informacje podane na opakowaniu) oraz właściwości odrdzewiające.
Na zakończenie uczniowie zobaczyli reakcję odbarwiania coli za pomocą mleka oraz poznali funkcje koloru opakowania.