Zajęcia przyrodniczo-ekologiczne – styczeń 2020

ZAJĘCIA PRZYRODNICZO-EKOLOGICZNE  – Pani Dorota Skalik

W styczniu na zajęciach przyrodniczo – ekologicznych  dla kIas I – III prowadzonych metodą eksperymentu, uczniowie wzięli ,, las pod lupę ‘’ oraz poszerzyli wiedzę o wiadomości związane z biegiem rzeki. Dzieci miały okazję wsłuchać się w dźwięki jakie wydaje przyroda, a przy okazji zgłębiły wiedzę z anatomii, sprawdzając budowę ucha i jego działanie.

Na zajęciach wyrównawczych uczniowie poszerzali wiadomości na temat wody, szukając odpowiedzi na pytania: czy bez wody da się żyć? dlaczego należy ją oszczędzać?

ZAJĘCIA PRZYRODNICZO-EKOLOGICZNE  – Pani Elwira Jędrecka

Styczeń to kolejny miesiąc, który upłynął uczestnikom zajęć przyrodniczo-ekologicznych na eksperymentach. W czasie ferii zimowych uczniowie Szkoły Podstawowej nr 3 w Blachowni, pod opieką Pani Elwiry Jędreckiej, przeprowadzili szereg doświadczeń z wykorzystaniem produktów spożywczych.

 

Doświadczenie : Mała czarna.

Na zajęciach uczniowie mieli możliwość obserwować, a także wykonać doświadczenie mała czarna, zwane też zegarem jodowym. Jest to doświadczenie często prezentowane na pokazach chemicznych. Proste w wykonaniu i nie wymagające trudnodostępnych substancji chemicznych, zapewnia ciekawy efekt wizualny.

Na przykładzie tego doświadczenia uczniowie mogli zapoznać się z tak zwanymi reakcjami zegarowymi, które polegają na sprzężeniu dwóch równoległych reakcji: szybkiej i powolnej. Efektem jest zmiana barwy roztworu z białej-mętnej na granatową, zachodzącą gwałtownie po pewnym czasie. Przy okazji tego doświadczenia uczniowie mogli  dowiedzieć się więcej o jednej z substancji biorących udział w reakcji czyli kwasie askorbinowym – witaminie C.

Doświadczenie: Dlaczego ciasto rośnie? Proces chemiczny pieczenia.

W trakcie przeprowadzenia tego doświadczenia połączyliśmy przyjemne z pożytecznym J Uczniowie mogli samodzielnie zrobić zaczyn do ciasta drożdżowego. Następnie obserwowali jak zaczyn rośnie i pojawiają się bąbelki gazu. Po połączeniu go z innymi składnikami i wyrobieniu, ciasto zostało upieczone, a uczniowie mieli możliwość analizy struktury ciasta. Ponadto uczestnicy zajęć dokonali porównania struktury ciasta drożdżowego i ciasta ucieranego (z proszkiem do pieczenia).

Dzięki przeprowadzonemu doświadczeniu uczniowie dowiedzieli się dlaczego ciasto rośnie, poznali pojęcia fermentacja drożdży i rozkład sody oczyszczonej do tlenku węgla (IV), oraz fakty związane z hodowla dzikich drożdży. Mieli także możliwość spróbować ciasta, które sami przygotowali.

Doświadczenia z Colą.

Wykonanie doświadczenia poprzedziło zastosowanie metody aktywizującej w postaci burzy mózgów, która miała na celu zebranie wszystkich informacji (zarówno faktów, jak i mitów) na temat lubianego przez wszystkich napoju gazowanego, jakim jest coca cola.

Wśród najpowszechniejszych faktów, wymienione zostały: właściwości lecznicze przy bólach brzucha, bardzo duża zawartość cukru (w celu uzyskania zawartości cukru w szklance coca coli, uczniowie wykonali obliczenia matematyczne, wykorzystując informacje podane na opakowaniu) oraz właściwości odrdzewiające.

Na zakończenie uczniowie zobaczyli reakcję odbarwiania coli za pomocą mleka oraz poznali funkcje koloru opakowania.

Accessibility