Zajęcia przyrodniczo-ekologiczne – czerwiec

Czerwiec, to dla uczestników zajęć przyrodniczo-ekologicznych kolejny miesiąc poświęcony eksperymentom.

  1. Baterie z cytryny i ziemniaka.

Doświadczenie to miało na celu pokazanie jak niewiele potrzeba aby uzyskać prąd. Uczniowie mogli nauczyć się jak samodzielnie wykonać baterię zasilającą z dostępnych w domu elementów. Dowiedzieli się także o prowadzonych badaniach w celu pełnowymiarowego wykorzystania takiej technologii.

  1. Kolorowe kwiaty

Wyżej wymienione doświadczenie jest eksperymentem na przykładzie którego w przekonywujący sposób można zaobserwować w jaki sposób i jak szybko rośliny pobierają wodę. Jest to doświadczenie czasochłonne ale warte wykonania ponieważ daje także ciekawe efekty wizualne. Tą metodą można barwić nie tylko kwiaty ale również warzywa np. kapustę pekińską.

Uczniowie poznali również drugą metodę barwienia kwiatów wykorzystującą różne substancje chemiczne.

  1. Kryształy.

Zajęcia nawiązują do pierwszej części tego tematu, kiedy uczniowie sporządzali roztwory z których miały powstać kryształy.

W czasie tych zajęć uczniowie zaznajomili się z różnorodnymi formami kryształów. Mieli możliwość poznać sposoby ich powstawania i różnorodność kolorów. Po zapoznaniu się z materiałami mogli się też przekonać że hodowla kryształów wcale nie jest trudna i  choć bardzo żmudna, to jednak może okazać się bardzo satysfakcjonująca.

  1. Matka natura nas leczy.

Zajęcia miały na celu przedstawienie uczniom wybranych substancji pochodzących z natury a które często stosowane są w medycynie. Przekonali się że wiele roślin spotykanych na co dzień w ogrodzie, czy też przypraw stosowanych w kuchni ma zbawienny wpływ na nasze zdrowie. 

 

  1. Zdrowie i ekologia w kosmetyce.

 Na rynku kosmetycznym, od pewnego czasu, swoją obecność coraz silniej manifestują kosmetyki ekologiczne i organiczne. Często nazywane bywają bio- lub eko- kosmetykami. Uczniowie w czasie zajęć zapoznali się co oznaczają te pojęcia, jak brzmi definicja kosmetyku naturalnego i co powinien zawierać a czego nie, jakie warunki muszą spełnić producenci aby uzyskać odpowiedni certyfikat dla swojego produktu. 

  1. Zjawiska i zmiany spowodowane ociepleniem klimatu.

Zajęcia miały na celu uzmysłowienie uczniom ( twórcom naszej przyszłości) jak obecne poczynania cywilizacji wpływają na zmiany klimatu i jak bardzo globalny to problem. Uczniowie poznali skutki które widzimy dzisiaj ale także te które czekają naszą planetę jeśli nic nie zmienimy w dalszym postępowaniu. Powagę sytuacji potęguje fakt że skutki ocieplenia mają docelowy wpływ na każdą dziedzinę codzienności. Uczniom został przedstawiony też fakt że każdą najmniejszą zmianę należy rozpocząć od siebie. 

  1. Zjawiska i procesy związane  z promieniowaniem UV.

Wyżej wymieniony temat zajęć ma związek z faktem iż są to ostatnie zajęcia z Projektu w tym roku szkolnym i zbliżającym się wypoczynkiem wakacyjnym. Uczniowie zapoznali się przede wszystkim z informacjami jak bezpiecznie korzystać z kąpieli słonecznych, jak unikać promieniowania UV i jk skutecznie się przed nim zabezpieczyć ( filtry UV) oraz z konsekwencjami nierozważnego korzystania ze słońca.

Accessibility