ZAJĘCIA PRZYRODNICZO-EKOLOGICZNE – Pani Iwona Matysek
W grudniu naszą uwagę na zajęciach zajęły rośliny i zwierzęta żyjące wokół nas. Uczniowie dowiedzieli się dlaczego warto uprawiać rośliny doniczkowe oraz dlaczego warto hodować zwierzęta w domu. Zastanawialiśmy się, które zwierzęta są pożyteczne, a które wyrządzają szkody. Prowadziliśmy rozważania, dlaczego coraz więcej dzikich zwierząt przybywa do miast i zbliża się do gospodarstw domowych. Uczniowie zapoznali się z instrukcja wykonania zielnika i mieli możliwość założenia własnego zielnika, co jest dobrym sposobem na systematyczne poznawanie roślin.
ZAJĘCIA PRZYRODNICZO-EKOLOGICZNE – Pani Elwira Jędrecka
Listopad to kolejny miesiąc, który upłynął uczniom uczęszczającym na zajęcia przyrodniczo-ekologiczne na eksperymentach.
Doświadczenie manganianiu (VII) z gliceryną.
Podczas zajęć uczniowie wykonali bardzo efektowne doświadczenie polegające na reakcji nadmanganianu z gliceryną. Efektem tego eksperymentu był samozapłon w/w substancji. Na tym przykładzie mogli zaobserwować na czym polega reakcja egzoenergetyczna (egzotermiczna). Poznali również jej niecodzienne zastosowanie, a mianowicie reakcja ta pozwala na rozpaleniu ognia w warunkach survivalowych.
Doświadczenie: więcej piany!
Na zajęciach uczniowie mogli zaobserwować i poznać mechanizm zabawnego doświadczenia, w czasie którego powstaje kolorowa piana w dużej ilości. Doświadczenie polega na przyspieszeniu (spektakularnym) uwalniania tlenu z nadtlenku wodoru. Katalizatorem są drożdże, a uwalniany tlen z detergentem tworzy pianę. Dodatkowo jest to kolejny przykład reakcji egzoenergetycznej.
Doświadczenie: Ogród chemiczny.
To doświadczenie bardzo widowiskowe, chętnie wykonywane przez uczniów. Mogą oni wykonać je samodzielnie przy zastosowaniu odpowiednich środków bezpieczeństwa. Przy użyciu soli metali takich jak siarczan (VI) miedzi i siarczan (VI) żelaza oraz szkła wodnego mogli stworzyć własne ogrody. Kryształy w/w soli po zalaniu szkłem wodnym, po kilku minutach zaczynają tworzyć kolorowe, rozgałęzione wypustki z prędkością zauważalną dla oka.
Wyjaśnienie tego doświadczenia jest ściśle związane ze zrozumieniem pojęcia osmozy, z którym uczniowie musieli się zaznajomić.
Doświadczenie: znikający atrament.
Uczniowie w czasie zajęć wykonali sztuczkę ze znikającym atramentem. Mogli zaobserwować, że pigment w gorącej wodzie rozpuszcza się dużo szybciej i lepiej, niż w zimnej, aż do tego stopnia, że woda gorąca traci zabarwienie. Dodanie octu ma dwojakie zadanie: schładza ciecz i dodatkowo obniża pH. Już samo schłodzenie wystarcza aby pigment był znowu widoczny, ale ocet jako słaby kwas uwidacznia efekt.
Doświadczenie: malowanie na mleku.
Doświadczenie zarówno bardzo kolorowe i dobrze prezentujące pojęcie napięcia powierzchniowego. Uczniowie mieli okazję przekonać się jak działa detergent na tłuszcze zawarte w mleku. Mianowicie w jaki sposób płyn do naczyń przerywa napięcie powierzchniowe mleka, tworząc przy tym kolorowe formy na powierzchni mleka.
ZAJĘCIA PRZYRODNICZO-EKOLOGICZNE – Pani Dorota Skalik
W grudniu na zajęciach przyrodniczo – ekologicznych dla klas I – III prowadzonych metodą eksperymentu, uczniowie dowiedzieli się jak powstaje tęcza i zorza polarna, Sprawdzali łączenie kolorów na Krążku Newtona. Sami wykonywali doświadczenia, jak zrobić tęczę w szklance czy na talerzu. Sprawdzali, co przewodzi prąd, pisali do siebie tajemnicze liściki oraz poznali tajemnicę atramentu sympatycznego.
Na zajęciach wyrównawczych mali przyrodnicy poszukiwali zimowych skarbów przyrody, czytali komiksy i rozwiązywali zagadki. Sprawdzali także, jak zrobić lodową bombkę, zawitali do krainy śniegu i lodu oraz sprawdzali na mapie jej położenie.