Zajęcia przyrodniczo-ekologiczne – p. Iwona Matysek
W grudniu naszą uwagę na zajęciach zajęły rośliny i zwierzęta żyjące wokół nas. Uczniowie dowiedzieli się dlaczego warto uprawiać rośliny doniczkowe oraz dlaczego warto hodować zwierzęta w domu. Zastanawialiśmy się, które zwierzęta są pożyteczne, a które wyrządzają szkody. Prowadziliśmy rozważania, dlaczego coraz więcej dzikich zwierząt przybywa do miast i zbliża się do gospodarstw domowych. Uczniowie zapoznali się z instrukcja wykonania zielnika i mieli możliwość założenia własnego zielnika, co jest dobrym sposobem na systematyczne poznawanie roślin.
Zajęcia przyrodniczo-ekologiczne – p. Iwona Kobierska-Drynda
W ramach pracy zajęć koła przyrodniczo ekologicznego realizowaliśmy tematy dotyczące budowy i funkcjonowania układu pokarmowego człowieka. Uczniowie poznali szczegółowe znaczenie białek, węglowodanów i tłuszczów, a także rolę błonnika w działaniu układu pokarmowego. Do każdych zajęć został przygotowany film związany z tematyką koła. Uczniowie wykonywali sketchnotki dotyczące profilaktyki i higieny układu pokarmowego. Ponadto uczniowie badali wpływ substancji zawartych w ślinie na trawienie skrobi. Omówiono piramidę zdrowego żywienia i stylu życia, a także budowę i funkcję elementów układu pokarmowego. Uczniowie mieli możliwość debaty dotyczącej zaburzeń odżywiania (nadwagi, niedowagi, anorekcji i bulimi).
Zajęcia przyrodniczo-ekologiczne – p. Elwira Jędrecka
Doświadczenie : Mała czarna.
W czasie zajęć uczniowie mieli możliwość obserwować doświadczenie zwane również zegarem jodowym. Jest to doświadczenie często prezentowane na pokazach chemicznych. Jest proste w wykonaniu, nie wymaga trudnodostępnych substancji chemicznych a jednocześnie zapewnia ciekawy efekt wizualny. Na przykładzie tego doświadczenia uczniowie mogli zapoznać się z tak zwanymi reakcjami zegarowymi, które polegają na sprzężeniu dwóch równoległych reakcji: szybkiej i powolnej. Efektem jest zmiana barwy roztworu z białej-mętnej na granatową, zachodzącą nagle po pewnym czasie. Przy okazji tego doświadczenia uczniowie mogli także dowiedzieć się więcej o jednej ze substancji biorących udział w reakcji czyli kwasie askorbinowym – witaminie C.
Doświadczenia z Colą.
Zajęcia polegały na tzw. burzy mózgów, ponieważ informacji tych prawdziwych i błędnych na temat coli jest wiele. Uczniowie poruszali kolejne fakty i mity o w/w napoju, które były rozważane na forum grupy i przez prowadzącego. Wspomniane fakty to: „właściwości lecznicze na ból brzucha”, ile naprawdę jest cukru ( w celu uzyskania tej informacji uczniowie wykonywali obliczenia zgodnie z danymi podanymi na opakowaniu), właściwości odrdzewiające i skąd się biorą ( na przykładzie pokrytych rdzą metalowych przedmiotów) ,a także funkcje koloru opakowania ( funkcje marketingowe). Prowadzący pokazał również reakcję odbarwiania coli za pomocą mleka.
Doświadczenie ze świecami.
Uczniowie mieli okazję zobaczyć kilka doświadczeń ukazujących różne prawa fizyczne np. w przypadku wahającej się świecy za taki ów ruch odpowiedzialny jest środek ciężkości. Przypomnieli sobie również dlaczego świeca pozbawiona ciągłego dopływu powietrza zagaśnie, dlaczego płomień można zgasić tlenkiem węgla (IV) i dlaczego do pojemnika ze
świecą zasysane jest konkretnie 21 % cieczy.
Zajęcia przyrodniczo-ekologiczne – p. Dorota Skalik
Grudzień dla uczniów klas I-III minął na zdalnym nauczaniu. W tym czasie odbyliśmy podróż po Ameryce Północnej. Poruszając się jej wodami poznaliśmy rodzimych mieszkańców Ameryki – Indian. Odkryliśmy też Amerykę Południową. Szczególnie zainteresowała nas Amazonia z bogactwem roślin i zwierząt. Poznaliśmy o niej wiele ciekawostek. Zwiedzając świat nie można zapomnieć o Afryce. Tam też zawitaliśmy, aby poznać jej mieszkańców. Na tych zajęciach uczniowie samodzielnie wykonali ozdoby noszone przez Masajów.
W grudniu na zajęciach wyrównawczych dla klas I-III przyrodniczo – ekologicznych, uczniowie poszerzali wiadomości na temat zmysłów człowieka, rodzajów lasów i roślin wodnych. Poznali Krainę Wielkich Jezior, a tam wodny świat który kryje wiele tajemnic. Wzbogacili swoją wiedzę na temat ekologii, ekosystemów i środowiska ekologicznego. Wykonywali doświadczenia dzięki którym zapamiętywali więcej informacji na dany temat.