Zajęcia przyrodniczo-ekologiczne – styczeń 2021

Zajęcia przyrodniczo-ekologiczne – pani Iwona Matysek

W miesiącu styczniu na zajęciach przyrodniczo-ekologicznych dowiedzieliśmy się jak prawidłowo dokarmiać ptaki oraz zajęliśmy się budową ekologicznego karmika z  pięciolitrowej butelki po wodzie mineralnej. Zwróciliśmy również uwagę na zasady odpowiedniego zamocowania karmika i na wybór miejsca, gdzie ma być powieszony.

Pamiętamy, że powieszenie karmika ma na celu dokarmianie ptaków zimą, a więc regularnie sypiemy do niego odpowiednią karmę.

 

Zajęcia przyrodniczo-ekologiczne – pani Elwira Jędrecka


Kryształy – przygotowanie roztworów.

Zajęcia miały na celu przypomnienie w jaki sposób zaplanować doświadczenie aby po pewnym czasie móc otrzymać zamierzony efekt. Przygotowanie roztworów wymagało przypomnienia sobie takich pojęć jak roztwór i roztwór przesycony. Nauczyciel będąc on line (aby dzieci mogły ten proces obserwować) tworzył roztwory z soli kuchennej, cukru i
siarczanu (VI) miedzi.


Piszemy sympatycznym atramentem.

Na zajęciach uczniowie poznali proste sposoby otrzymywania sympatycznego atramentu z produktów dostępnych w każdym domu. Dzieci dowiedziały się, że do tworzenia swoich „szpiegowskich” słów można wykorzystać nasycony roztwór sody oczyszczonej, sok z cytryny
i mleko. Porównywały który z „atramentów” w płomieniu świecy daje najlepszy efekt.


Denaturacja białka i wykrywanie skrobi.

Doświadczenia obejrzane na zajęciach miały na celu pokazanie uczniom w jakich warunkach następuje denaturacja białek ( wysoka temperatura, przesycony roztwór soli kuchennej, etanol, kwas octowy) i na czym ten proces polega w praktyce ( np. gotowanie jajek na twardo). Eksperymenty pokazują w jaki prosty sposób przy użyciu płynu Lugola, wykryć skrobię,
udowadniając jednocześnie w których bardzo dobrze znanych nam produktach jest skrobia ( ziemniak, mąka ziemniaczana, jabłko, banan).


Osmoza.

Na zajęciach uczniowie zapoznali się z pojęciem osmozy i odwróconej osmozy. Dowiedzieli się gdzie można to zjawisko zaobserwować w życiu codziennym i jak jest wykorzystywana dla naszych potrzeb. W związku z faktem iż doświadczenia przedstawiające ten proces trwają kilka godzin, przebieg tych doświadczeń dzieci obserwowały przy wykorzystaniu laptopa i doświadczeń z internetu.

Zajęcia przyrodniczo-ekologiczne – pani Iwona Kobierska-Drynda

Zajęcia koła unijnego przyrodniczo ekologicznego w miesiącu styczniu związane były z budową i funkcjonowaniem układu krążenia. Wszystkie zajęcia odbywały się na platformie Classroom. Podczas zajęć zajmowano się tematyką budowy i funkcji krwi, analizowano  szczegółową budowę erytrocytów, leukocytów oraz płytek krwi. Uczniowie wykonywali plakaty dotyczące grup krwi oraz konfliktu serologicznego. Poznano również budowę i funkcję elementów układu krwionośnego, porównywano krążenie krwi w obiegu małym i dużym. Uczniowie wykonywali ćwiczenia i kartę pracy. Każde zajęcia zaopatrzone były dodatkowo w filmy edukacyjne – odwrócona lekcja biologii. Ponadto podczas zajęć badano wpływ wysiłku fizycznego na wartość tętna. Szczegółowo poznano pracę serca oraz profilaktykę chorób układu krwionośnego.

Zajęcia przyrodniczo-ekologiczne – pani Dorota Skalik

W styczniu po powrocie do szkoły, uczniowie grup przyrodniczo – ekologicznych  dla kIas I – III prowadzonych metodą eksperymentu poznali soczewkę nagłej potrzeby . Są rzeczy bardzo małe, które możemy zobaczyć jedynie za pomocą szkła powiększającego lub mikroskopu. Jednak okazało  się, że wystarczy znacznie przybliżyć oczy do przedmiotu, wyeliminować drażniącą otoczkę ,,mgły ‘’ i jest to łatwiejsze niż możemy sobie wyobrazić. Na innych zajęciach dowiedzieliśmy się, które zwierzęta są w Polsce są chronione i dlaczego oraz gdzie możemy je spotkać. 

 

Na zajęciach wyrównawczych dla klas I-III przyrodniczo – ekologicznych, które odbyły się w styczniu, uczniowie dowiedzieli się kto to był Newton i poznali jego genialne wahadło. Dzięki eksperymentowi pomysłu Newtona, sami zostali jego uczniami. Są rzeczy bardzo małe, które możemy zobaczyć jedynie za pomocą szkła powiększającego lub mikroskopu. Jednak okazuje się, że wystarczy znacznie przybliżyć oczy do przedmiotu, eliminując drażniącą otoczkę ,,mgły ‘’ i jest to łatwiejsze niż możemy sobie wyobrazić. Tak uczniowie poznali soczewkę nagłej potrzeby.

 

Accessibility