Zajęcia przyrodniczo-ekologiczne – listopad 2019

ZAJĘCIA PRZYRODNICZO-EKOLOGICZNE – Pani Dorota Skalik

W listopadzie na zajęciach przyrodniczo – ekologicznych dla kIas I – III prowadzonych metodą eksperymentu uczniowie poznali nadmorskie krajobrazy państw europejskich. Sprawdzili jak wydmy przesuwają się i zmieniają kształt, co wzmacnia wydmy i utrudnia im przemieszczanie się. Poznali także ssaki prowadzące wodno – lądowy tryb życia i dowiedzieli się jak skóra ludzka reaguje na dotyk i różne temperatury.
Dowiedzieli się czym jest wiatr, a dzięki własnoręcznie wykonanym wiatromierzom mogli sprawdzić, z której strony wieje wiatr. Ponadto dzieci poznały tajemnice Skandynawii i własnoręcznie wykonali olejki eteryczne.

Na zajęciach wyrównawczych mali badacze przyrody pogłębiali swoją wiedzę dotyczącą drzew i ich nieprzyjaciół. Próbowali odpowiedzieć na pytanie czy zimą przyroda śpi, jakie ptaki można spotkać zimą w karmniku oraz  które zwierzęta zimą nie śpią.

ZAJĘCIA PRZYRODNICZO-EKOLOGICZNE – Pani Elwira Jędrecka

Woda w przyrodzie

Podczas zajęć poruszony został bardzo istotny i znaczący dla ludzkości problem zanieczyszczania wód w przyrodzie w dużej mierze spowodowany nieodpowiedzialną działalnością i gospodarką człowieka. Zanalizowano przyczyny oraz skutki niekorzystnych zmian  towarzyszących rozwojowi dużych miast i rozwojowi przemysłu. Uczniowie zauważyli również problem niekontrolowanej gospodarki odpadami, których składowanie oraz utylizacja jest częstym źródłem skażeń środowiska wodnego i dyskutowali nad możliwościami i sposobami zapobiegania dalszej degradacji środowiska wodnego w Polsce.

Fizyka smaku

Zajęcia polegały na porównywaniu smaków: słodkiego, słonego, gorzkiego i kwaśnego poprzez degustację czekolady, miodu, soli, kakao, cytryny, grejpfruta, mandarynki, jabłka i gruszki. Badania smaków dokonywano z wykorzystaniem zmysłu smaku, węchu i wzroku. Uczniowie poznali korelację pomiędzy pracą tych trzech zmysłów w zakresie postrzegania i odczuwania poszczególnych smaków.

Doświadczenie z zastosowaniem octu: gumowe jajko, pompowanie balonu, lawa

Na zajęciach uczniowie wykonali doświadczenia z wykorzystaniem produktów znajdujących się w każdej kuchni tj. jajka, octu, sody, oleju roślinnego i barwnika spożywczego. Użyto także balonów służących do zabawy. Uczniowie wykonali gumowe jajko zanurzając jajko w occie, mogąc zaobserwować jednocześnie wpływ kwasu octowego na wapń zawarty w skorupce jajka. Na zajęciach wykonano też eksperyment polegający na napompowaniu balonu dwutlenkiem węgla powstałym na skutek reakcji sody oczyszczonej z octem oraz eksperyment wytworzenia tzw. lawy z oleju, sody, octu i barwnika.

Doświadczenia: „ognioodporna chusteczka” oraz „czy świeca może pływać?”

Doświadczenie polegało na obserwacji przewodzenia ciepła metalu z jakiego wykonana jest 2-złotowa moneta poprzez dotykanie płomieniem łuczywka monety zawiniętej w bawełnianą tkaninę, która nie uległa zapłonowi. W kolejnym doświadczeniu wykorzystane zostały woda, nafta i świeca. Uczniowie zanurzali świecę w wodzie, następnie w nafcie i w mieszaninie nafty i wody. Eksperyment ten pokazał różnice w utrzymywaniu się świecy na powierzchni lub jej tonięciu w zależności od użytej substancji. Trzecie doświadczenie zostało wykonane na życzenie uczniów w temacie: czy cukier w kostkach może się palić? Uczniowie pod kontrolą pani Elwiry Jędreckiej zapalili kostkę cukru posypaną sodą oczyszczaną czego efektem był biało-błękitny płomień (kostka paliła się). W celu porównania uczniowie próbowali zapalić czystą kostkę cukru, co się nie powiodło (nie zapaliła się)- kostka stopiła się i powstał karmel.

Accessibility