Zajęcia przyrodniczo-ekologiczne – p. Iwona Matysek
W miesiącu listopadzie dzieci na zajęciach poznały składniki pogody, zajmowały się obserwowaniem pogody oraz analizowały jak jej zmiany wpływają na przyrodę. Następnie miały samodzielnie przygotować prezentację prognozy pogody, korzystając z Internetu i telewizji, uwzględniając w niej informacje dotyczące temperatury w dzień i w nocy, zachmurzenia, opadów deszczu, sile i kierunku wiatru.
Listopadowe zajęcia również poświęcone były organizmom żywym i ich wspólnym czynnościom życiowym, czyli oddychaniem, odżywianiem, wydalaniem, rozmnażaniem, itp.
Na zajęciach uczniowie mieli możliwość obejrzeć ciekawe filmy: o niezwykłych zjawiskach pogodowych oraz o fascynujących drapieżnikach, czyli roślinach, które żywią się zwierzętami.
Zajęcia przyrodniczo-ekologiczne – p. Elwira Jędrecka
Doświadczenia: „ognioodporna chusteczka”, czy świeca może pływać?
Doświadczenie polegało na obserwacji przewodzenia ciepła metalu z jakiego wykonana jest 2-złotowa moneta poprzez dotykanie płomieniem łuczywka monety zawiniętej w bawełnianą tkaninę, która nie uległa zapłonowi.
W kolejnym doświadczeniu wykorzystane zostały woda, nafta i świeca. Uczniowie obserwowali zanurzanie świecy w wodzie a następnie w nafcie a następnie w mieszaninie nafty i wody. Eksperyment ten pokazał różnice w utrzymywaniu się świecy na powierzchni lub jej tonięciu w zależności od użytej substancji.
Doświadczenie manganianiu (VII) z gliceryną.
W czasie zajęć uczniowie mogli obserwować wykonanie bardzo efektownego doświadczenia polegająceo na reakcji nadmanganianu z gliceryną. Efektem tego eksperymentu był samozapłon w/w substancji. Na tym przykładzie mogli zobaczyc na czym polega reakcja egzoenergetyczna (egzotermiczna). Poznali również niecodzienne zastosowanie, a mianowicie reakcja ta pozwala na rozpaleniu ognia w warunkach surwiwalowych.
Doświadczenie: więcej piany!
Na zajęciach uczniowie mogli zaobserwować i poznać mechanizm zabawnego doświadczenia w czasie którego powstaje kolorowa piana w dużej ilości. Doświadczenie polega na przyspieszeniu (spektakularnym) uwalniania tlenu z nadtlenku wodoru. Katalizatorem są drożdże, a uwalniany tlen z detergentem tworzy pianę. Dodatkowo jest to kolejny przykład reakcji egzoenergetycznej.
Doświadczenie: Ogród chemiczny.
To doświadczenie bardzo widowiskowe, chętnie wykonywane i obserwowane przez uczniów. Przy użyciu soli metali takich jak siarczan (VI) miedzi i siarczan (VI) żelaza oraz szkła wodnego można stworzyć własny chemiczny ogród. Kryształy w/w soli po zalaniu szkłem wodnym, po kilku minutach zaczynają tworzyć kolorowe, rozgałęzione wypustki z prędkością zauważalną dla oka.
Wyjaśnienie tego doświadczenia jest ściśle związane ze zrozumieniem pojęcia osmozy, z którym uczniowie musieli się zaznajomić.
Doświadczenie: znikający atrament.
Uczniowie w czasie zajęć obejrzeli sztuczkę ze znikającym atramentem. Mogli zaobserwować, że pigment w gorącej wodzie rozpuszcza się dużo szybciej i lepiej, niż w zimnej, aż do tego stopnia, że woda gorąca traci zabarwienie. Dodanie octu ma dwojakie zadanie: schładza ciecz i dodatkowo obniża pH. Już samo schłodzenie wystarcza aby pigment był znowu widoczny, ale ocet jako słaby kwas dodatkowo uwidacznia efekt.
Doświadczenie: malowanie na mleku.
Doświadczenie bardzo kolorowe, bardzo dobrze prezentujące pojęcie napięcia powierzchniowego. Uczniowie mieli okazję przekonać się jak działa detergent na tłuszcze zawarte w mleku. Mianowicie w jaki sposób płyn do naczyń przerywa napięcie powierzchniowe mleka co skutkowało, tworzeniem się kolorowych form na powierzchni mleka.
Zajęcia przyrodniczo-ekologiczne – p. Iwona Kobierska-Drynda
Zajęcia koła przyrodniczo ekologicznego w listopadzie odbywały się poprzez platformę Classroom. Spotykaliśmy się w każdy piątek miesiąca na czacie Meet. W ramach zajęć unijnych uczniowie badali role składników chemicznych wpływających na kości. Zostały przeprowadzone doświadczenia dotyczące wpływu soli mineralnych na twardość kości oraz wpływ białka na elastyczność kości. Doświadczenia zrealizowano za pomocą kamerki Meet. W czasie zajęć koła unijnego uczniowie poznali budowę i funkcje aparatu ruchu, rozwiązywano ćwiczenia, rebusy i krzyżówki. Do każdej lekcji został przygotowany filmik tematycznie związany z zajęciami. Uczniowie wykonywali plakaty promujące profilaktykę chorób aparatu ruchu.
Zajęcia przyrodniczo-ekologiczne – p. Dorota Skalik
W listopadzie na zajęciach przyrodniczo – ekologicznych dla kIas I – III prowadzonych metodą eksperymentu, uczniowie z grupy drugiej dowiedzieli się dlaczego nie należy wypalać traw. Wykorzystując przygotowane pomoce zarówno grupa pierwsza jak i druga wzbogaciły wiedzę o naturalnych i odnawialnych źródłach energii. Obie grupy przekonały się, że Polska potrafi zachwycić i rozkochać w sobie szczególnie jesienią. Krajobrazy polskie są niezwykłe, a ich piękno pokazuje każdy zakątek naszego kraju. Uczniowie mogli się również zachwycać roślinami i zwierzętami innych państw europejskich. Przenieśliśmy się też na inne kontynenty. Byliśmy w Azji, gdzie grupa druga poznała azjatyckiego słonia i dowiedziała się o nim wielu ciekawostek. O słoniu grupa pierwsza dowie się w grudniu.
W listopadzie na zajęciach wyrównawczych dla klas I-III przyrodniczo – ekologicznych uczniowie zapoznali się z tematyką pór roku. Pory roku to idealny temat do ukazania zjawiska cykliczności w przyrodzie. Jakie zmiany w niej zachodzą w kolejnych porach roku. To ilustrowało wykonane przez dzieci drzewo podzielone na cztery części. Każda z nich symbolizuje jedną porę roku. Uczniowie dowiedzieli się, co w większości jest niewidoczne dla ludzkiego oka, ale mimo to wpływa na życie na Ziemi. Mowa tu o zanieczyszczeniach powietrza. Przekonali się, iż nawet niewielka zmiana ich stężenia w atmosferze może powodować tragiczne skutki. Co trzeba robić, by powietrze wokół nas było czyste. Młodzi badacze sprawdzali jak wydmy przesuwają się i zmieniają kształt, co je wzmacnia i utrudnia im przemieszczanie. Dowiadywali się poprzez doświadczenie co drzemie w wulkanie i czym jest erupcja. Poznali na podstawie nietypowej rzeki Biebrzy, elementy rzeki, przystosowanie organizmów do życia w poszczególnych odcinkach rzek. Samodzielnie sprawdzili dlaczego rzeka płynąc po płaskim terenie zmienia swój bieg. ,,Odwiedzili” na mapie Tatry i Bieszczady. Poznali charakterystyczne dla tych regionów zwierzęta i rośliny. Dowiedzieli się co to szlak turystyczny i jak się go oznacza. Na zajęciach uczniowie uczyli się poprzez dobrą zabawę.