Zajęcia przyrodniczo-ekologiczne – luty 2020

ZAJĘCIA PRZYRODNICZO-EKOLOGICZNE – Pani Elwira Jędrecka

  1. Doświadczenie ze świecami.

Uczniowie mieli okazję zobaczyć kilka doświadczeń ukazujących różne prawa fizyczne np. w przypadku wahającej się świecy za taki ów ruch odpowiedzialny jest środek ciężkości. Przypomnieli sobie również dlaczego świeca pozbawiona ciągłego dopływu powietrza zagaśnie.

  1. Kryształy – przygotowanie roztworów.

Zajęcia miały na celu przypomnienie w jaki sposób zaplanować doświadczenie aby po pewnym czasie móc otrzymać zamierzony efekt. Przygotowanie roztworów wymagało przypomnienia sobie takich pojęć ja roztwór i roztwór przesycony. Dzieci mogły samodzielnie stworzyć roztwory z soli kuchennej, cukru i siarczanu (VI) miedzi.

  1. Piszemy sympatycznym atramentem.

Na zajęciach uczniowie poznali proste sposoby otrzymywania sympatycznego atramentu z produktów dostępnych w każdym domu. Do tworzenia swoich „szpiegowskich” słów dzieci wykorzystały nasycony roztwór sody oczyszczonej, sok z cytryny i mleko. Porównywały który z „atramentów” w płomieniu świecy daje najlepszy efekt.

  1. Denaturacja białka i wykrywanie skrobi.

Doświadczenia przeprowadzone na zajęciach miały na celu pokazanie uczniom w jakich warunkach następuje denaturacja białek ( wysoka temperatura, przesycony roztwór soli kuchennej, etanol, kwas octowy) i na czym ten proces polega w praktyce ( np. gotowanie jajek na twardo).

Eksperymenty pokazujące w jaki prosty sposób przy użyciu płynu Lugola, wykryć skrobię, udowodniły w których bardzo dobrze znanych nam produktach jest skrobia ( ziemniak, mąka ziemniaczana, jabłko, banan).

 

 

 

ZAJĘCIA PRZYRODNICZO-EKOLOGICZNE – Pani Dorota Skalik

W lutym na zajęciach przyrodniczo – ekologicznych dla klas I – III prowadzonych metodą eksperymentu, uczniowie dowiedzieli się czym są surowce mineralne i gdzie się je wydobywa, poznali inne zastosowanie węgla oraz sami próbowali wykonać odcisk liścia. Starali się odpowiedzieć na pytanie ,,Czy zasypią nas śmieci?” i jaki wpływ ma działalności człowieka na środowisko. Sprawdzaliśmy co przyspiesza topnienie lodu a także wyjaśnialiśmy powiedzenie oliwa sprawiedliwa zawsze na wierzch wypływa.

Natomiast na zajęciach wyrównawczych uczniowie dowiedzieli się jak niesamowite jest powietrze, jakie znaczenie ma Słońce. Odkryli niektóre tajemnice swojego organizmu oraz poznali znaczenie wzroku.

Accessibility