Zajęcia przyrodniczo-ekologiczne – luty 2021

Zajęcia przyrodniczo-ekologiczne – pani Iwona Matysek

Luty na zajęciach upłynął nam na poznawaniu i odkrywaniu tajemnic naszego ciała. Poznaliśmy budowę i działanie układu krwionośnego, pokarmowego, oddechowego, nerwowego, rozrodczego. Dowiedzieliśmy się z jakich kości zbudowany jest szkielet i że razem z mięśniami tworzy on układ ruchu. Następnie na podstawie różnych źródeł informacji opisaliśmy w  jaki  sposób należy dbać  o swój układ ruchu.

Na zajęciach również skupiliśmy się na dojrzewaniu, który jest czasem wielkich zmian w organizmie młodego człowieka. Sformułowaliśmy zasady jak dbać o siebie w okresie dojrzewania.

Zajęcia przyrodniczo-ekologiczne – pani Elwira Jędrecka

Badanie składu czarnego atramentu.

Doświadczenia pokazujące ten proces są bardzo łatwe do wykonania a zarazem ciekawe z punktu widzenia estetycznego. Uczniowie przekonali się, że właściwie każdy z nich już kiedyś taki eksperyment przeprowadził przypadkowo, nie będąc świadomym jaki to proces. Np. rysując flamastrem po kredzie która następnie się zamoczyła. Chromatografia bibułowa daje obraz jak złożone są kolory, których używamy na co dzień.

Dlaczego żywność się psuje?

Zajęcia miały na celu uświadomienie uczniom dlaczego jedzenie ulega zepsuciu i co ma na to wpływ. Dowiedzieli się też w jaki sposób można przedłużyć przydatność produktów spożywczych, a także czym różnią się informacje „ należy spożyć do …” oraz „najlepiej spożyć do …”. Uczniowie zaznajomili się też z nowym trendem „ zero waste” którego ideą jest ograniczenie do minimum marnowania m.in. żywności, w jaki sposób można wykorzystać to co pozostaje w trakcie przygotowania i spożywania posiłków.

Izolowanie DNA z cebuli.

Zajęcia te miały na celu pokazanie uczniom czym jest DNA z naukowego punktu widzenia ale także , że nie jest to coś bardzo  niedostępnego i że można je wyizolować nie używając skomplikowanej aparatury naukowej. Na postawie bardzo prostych w swojej formie doświadczeń mogli przekonać się jak wygląda DNA np. z kiwi, banana lub przedmiotowej cebuli.

 

Dodatki do żywności.

Zajęcia o  dodatkach do żywności miały na celu  wskazanie jak wielu substancji używa się przy produkcji żywności. Które z tym substancji są potrzebne lub konieczne a które mają za zadanie tylko podnosić walory smakowe, a  które wręcz nie powinny być stosowane ze względu na swoją szkodliwość. 

 

Zajęcia przyrodniczo-ekologiczne – pani Iwona Kobierska-Drynda

Praca z uczniami klasy VII podczas zajęć unijnych przyrodniczo ekologicznych przebiegała sprawnie. Uczniowie aktywnie uczestniczyli we wszystkich zajęciach na platformie Classroom. W lutym zrealizowaliśmy tematy dotyczące budowy i funkcjonowania układu oddechowego. Uczniowie przeprowadzali doświadczenia dotyczące wykrywania tlenku węgla i pary wodnej w wydychanym powietrzu. Ponadto uczniowie dowiedzieli się w jaki sposób odbywa się wymiana gazowa oraz wentylacja płuc. Poznaliśmy mechanizm oddychania oraz wpływ wysiłku fizycznego na zmiany częstości oddechu. Uczniowie aktywnie uczestniczyli w doświadczeniu badającym wpływ wysiłku fizycznego na częstość oddechu. W lutym również uczniowie wykonywali plakaty dotyczące profilaktyki chorób układu oddechowego. Każde zajęcia urozmaicone były filmami edukacyjnymi – odwrócona lekcja biologii.

 

Zajęcia przyrodniczo-ekologiczne – pani Dorota Skalik

Zajęcia w lutym przybliżyły nam wiadomości o parkach narodowych. Parki narodowe tworzy się, aby zachować różnorodność biologiczną, przyrodę nieożywioną oraz walory krajobrazowe, a także przywrócić właściwy stan przyrody lub odtworzyć zniekształcone siedliska przyrodnicze. Uczniowie byli zdziwieni liczbą parków narodowych w Polsce i ich bogactwem roślin i zwierząt. Było też trochę eksperymentów m.in poznali tajemnicę atramentu sympatycznego,  umieścili bańkę mydlaną w bańce,  dowiedzieli się też, czemu paląca się świeczka przykryta słojem gaśnie.       

 W lutym na zajęciach wyrównawczych dla klas I-III przyrodniczo – ekologicznych, dzieci poznały prawie niezawodny sposób ustawiania przedmiotów w równowadze, dzięki eksperymentowi o ciekawej nazwie ,,Narowisty koń”. Nauczyły się, że tęczę można zobaczyć nie tylko po burzy, ale też dzięki prostemu eksperymentowi z wykorzystaniem wody i światła.  Dowiedziały się, ile w Polsce jest  Parków Narodowych, odszukiwały je na mapie oraz poznały zwierzęta tam chronione.

 

Accessibility