Zajęcia przyrodniczo-ekologiczne – pani Iwona Matysek
Nasze hasło na marzec to zdrowy styl życia.
Zapoznaliśmy się z piramidą żywieniową i zasadami zdrowego odżywiania. Dowiedzieliśmy się, że zdrowy styl życia to nie tylko prawidłowe odżywianie, ale także systematyczne ćwiczenia fizyczne, odpowiednia ilość snu i wypoczynku, odpowiednia higiena ciała i czystość otoczenia oraz unikanie zachowań, które mogą prowadzić do rozwoju uzależnień.
Zajęcia również poświęcone były ćwiczeniom, jak sobie radzić w sytuacjach niebezpiecznych oraz jak udzielać pierwszej pomocy przedmedycznej.
W marcu też poznaliśmy jakie są fazy powstawania nałogów i jak groźne są uzależnienia oraz jak zachować się asertywnie by ich uniknąć. Uświadomiliśmy sobie, że takie używki jak: papierosy, alkohol, narkotyki prowadzą do uzależnień i negatywnie działają na organizm ludzki. Szczególnie młode organizmy są podatne na uszkodzenia centralnego układu nerwowego przejawiające się zaburzeniami czynności umysłowych: myślenia i pamięci.
W ramach podsumowania naszych zajęć, uczniowie mieli za zadanie nakręcić krótki film instruktażowy pokazujący jak udzielać pierwszej pomocy w dowolnej sytuacji zagrażającej życiu człowieka. Zamiast filmu można było zrobić prezentację, dotyczącą zasad udzielania pierwszej pomocy. Chętni uczniowie wykonali dowolną techniką plakat przedstawiający jak groźne dla zdrowia są uzależnienia.
Zajęcia przyrodniczo-ekologiczne – pani Elwira Jędrecka
- Baterie z cytryny i ziemniaka.
Doświadczenie to miało na celu pokazanie jak niewiele potrzeba aby uzyskać prąd. Uczniowie mogli obserwować jak w domowych warunkach wykonać baterię zasilającą z dostępnych w domu elementów. Dowiedzieli się także o prowadzonych badaniach w celu pełnowymiarowego wykorzystania takiej technologii.
- Kolorowe kwiaty
Wyżej wymienione doświadczenie jest eksperymentem na przykładzie którego w przekonywujący sposób można zaobserwować w jaki sposób i jak szybko rośliny pobierają wodę. Jest to doświadczenie czasochłonne ale warte wykonania ponieważ daje także ciekawe efekty wizualne. Tą metodą można barwić nie tylko kwiaty ale również warzywa np. kapustę pekińską.
Uczniowie poznali również drugą metodę barwienia kwiatów wykorzystującą różne substancje chemiczne.
- Kryształy.
Zajęcia nawiązują do pierwszej części tego tematu, kiedy sporządzone zostały roztwory z których miały powstać kryształy.
W czasie tych zajęć uczniowie zaznajomili się z różnorodnymi formami kryształów. Mieli możliwość poznać sposoby ich powstawania i różnorodność kolorów. Po zapoznaniu się z materiałami mogli się też przekonać że hodowla kryształów wcale nie jest trudna i choć bardzo żmudna, to jednak może okazać się bardzo satysfakcjonująca.
Zajęcia przyrodniczo-ekologiczne – pani Iwona Kobierska-Drynda
W marcu zajęcia unijne przyrodniczo ekologiczne dotyczyły przede wszystkim układu wydalniczego. Uczniowie klasy VII z chęcią uczestniczyli w zajęciach, rozwiązywali karty pracy, ćwiczenia oraz testy, do których otrzymali klucze odpowiedzi. Zagadnienia poruszane podczas zajęć dotyczyły szczegółowej budowy układu wydalniczego, budowy nefronu oraz funkcji regulacyjnej nerek. Wszystkie zajęcia urozmaicone były filmikami edukacyjnymi dotyczącymi omawianych tematów. Jako podsumowanie poruszanych zagadnień uczniowie wykonywali mapę mentalną oraz sketchnotkę dotyczącą profilaktyki chorób układu wydalniczego.
Zajęcia przyrodniczo-ekologiczne – pani Dorota Skalik
Marcowe zajęcia wyrównawcze dla klas I-III przyrodniczo – ekologiczne, upłynęły pod znakiem eksperymentów. Młodzi badacze nauczyli się robić znikający atrament, poruszać pieniążki bez dotykania, umieszczać bańkę w bańce i jak wykonać deszczową chmurę. Dowiedzieli się też, czemu paląca się świeczka przykryta słojem gaśnie.
Po zwiedzaniu krajów ciepłych, w marcu przyszłą kolej na mroźne krainy, te które znajdują się po dwóch przeciwnych stronach kuli ziemskiej- Arktyka i Antarktyda. Poznaliśmy polarne rośliny i zwierzęta oraz ciekawostki dotyczące tych obszarów.